keskiviikko 7. syyskuuta 2016

Namche - Lukla - Kathmandu

Huomenna on lento takaisin Suomeen ja viimeisiä viedään Kathmandussa. Namchesta kesti noin 6 tuntia vaeltaa takaisin Luklaan sunnuntaina 4.9. Pysähdyimme taas lounaalla Phakdingissa ja maistoin itseasiassa ensimmäistä kertaa paikallista "tiibetiläistä" ruokaa nimittäin momoja. Momot ovat hyvin samanlaisia kuin kiinalaiset tai japanilaiset dumplingit ja täällä saat ne myös joko höyrytettynä tai friteerattuna. Vaellusseuraksi saimme samaisen kiinalaisen pojan, joka vaelsi kanssamme Chola passin yli. Luklassa hemmottelimme itseämme ja kävimme paikallisessa Starbucks kahvilassa.

Torstain jälkeen Luklasta ei ollut lentänyt yksikään kone takaisin Kathmanduhun, joten maanantaiaamu oli jännitystä täynnä. Olimme kentällä noin kuudelta aamulla kun lentomme oli tarkoitus lähteä, mutta sää oli edelleen liian pilvinen ja sumuinen, jotta yksikään lento olisi voinut laskeutua Luklaan. Tutustuin kentällä brittimieheen, jonka oli tarkoitus lentää samalla lennolla takaisin Kathmanduhun. Hän oli odottanut kentällä vain pari päivää kun taaks yksi skottimies oli kentällä jo neljättä päivää. Noin kolmen tunnin odotuksen jälkeen lennonjohtotorni kilisytti kelloa mikä tarkoitti sitä, että he antoivat koneille luvan laskeutua kentälle. 4 konetta saapui lähes perätysten ja meidän kone niistä viimeisimpänä ja pääsimme lentämään turvallisesti takaisin Kathmanduhun. Kuulimme Kathmandussa, että lentomme jälkeen Luklan kenttä suljettiin taas huonon sään takia.

Kathmandussa hengailin ensimmäisen päivän samaisen britin kanssa, johon tutustuin Luklassa. Kävelimme ympäri kaupunkia ja kävimme Swayambunathin temppelillä. Sain päälleni siellä kaksi hyvin äkäistä apinaa, jotka tarttuivat vaatteisiini kiinni ja yrittivät repiä niitä. Saimme pinkoa pakoon aika nopeasti tämän hyökkäyksen jälkeen! Onneksi eivät purreet! Tiistaina menimme tämän britin ja yhden hollantilaisen naisen kanssa Boudhanath temppelille, kävimme Kathmandu Durbar Squarella ja näimme myös elävän lapsijumalattaren Kumarin hänen omassa temppelissään. Ikävä huomata näissä vanhoissa paikoissa kuinka viimevuotinen maanjäristys on vaikuttanut. Iso osa Durbar squaren ikivanhoista puurakennuksista oli romahtanut joko täysin kokonaan tai osittain. Samoin oli Boudha stupa, jonka katto oli romahtanut ja nyt sitä korjattiin ja uudistettiin. Muistaakseni noin 9000 ihmistä menetti henkensä kyseisenä päivänä ja monet tuhannet menettivät kotinsa ja elantonsa. Eilen tapasin eteläafrikkalaisen miehen, johon taas tutustuin Namchessa ja kävimme hänen kanssaan shoppailemassa Thamelin kaupoilla. Illalla olimme nelistään näiden edellämainittujen kanssa syömässä ja kävimme tsekkaamassa paikallista yöelämää Phat Kath ravintolassa. Erittäin mukava lounge-ravintola/baari aivan Thamelin keskustassa, mutta silti pois hälinästä. Viimeiset pari päivää taidan vaan rentoutua, käydä hieronnassa ja ihastella Kathmandun elämää.

Reissu oli aivan mahtava ja siitä jäi käteen niin paljon muistoja. Ehdottomasti tulen tänne uudelleen trekkaamaan, ehkä yksin ehkä jonkun kanssa. Aika näyttää!

1. Minkä hintaisia noi vuoristomajat Nepalissa kustantaa per yö? Olen lähdössä Nepaliin EBC-trekille ja mietin, paljonko vuorille on viisasta varata käteistä yöpaikkoja ja sapuskointia varten. :)

2. Itse maksoin oppaalle klönttisumman mikä kattoi oppaan, sherpan, 3 ateriaa päivässä, majoituksen ja lennot koko 2 viikon trekin ajalta ja maksoin noin 1300e. Mitä katselin hintoja majataloissa niin muistaakseni ne vaihteli aina 1dollarista 15dollariin / yö ja se velvoitti vielä syömään kyseisessä majatalossa. Jos ei syönyt niin huonehintaan lisättiin X dollaria päälle (muistaakseni joku vajaa 10 dollaria). Itse trekkasin low season aikaan niin huoneet edullisempia. Namchessa on viimeiset automaatit mistä saa rahaa niin kannattaa kyllä varata sitä hyvin. Majataloissa mm wc paperi on todella kallista (kalleimmillaan 4dollaria/rulla) niin sitä rahaa saa kyllä palamaan jos ei ole etukäteen rinkkaan näitä mm pakannut. Ruokien hinnat majapaikoissa myös vaihtelivat, mutta mitä korkeammalle mentiin sitä kalliimmaksi ne meni (lounaasta saatoit pulittaa noin 5-7 dollaria). Jos muita kysymyksiä niin vastailen mielelläni :)

3. Viistoista euroa per yö + ruoat kuulostaa aika kalliilta maan hintatasoon suhteutettuna. Toisaalta, mä matkustan yksin ilman opasta ja mielelläni tuon paikallisia siinä, että syön heidän ravintoloissa ja yövyn heidän luonaan.

Oliko teillä jäätikköä ylittäessä raudat vai kuljitteko reunamoreenia pitkin ilman rautoja?

4. Joo ikävä kyllä vuoristossa hinnat alkoivat olla aika kalliita mitä tuli ruokiin ja kaikkeen tarpeelliseen. Majoituksen hinnoista sesonkiaikaan en tosiaan osaa sanoa kun meillä oli off-sesonki. Tapasin yhden jenkkinaisen, jolla oli opas ja teki suht saman reitin kun me, mutta maksoi kaikki erikseen (maksoi omat ruuat ja majoituksen ja oppaalle/päivä) ja hän sanoi hänen reissun olevan silti mun kanssa saman hintainen (sis. opas, ruuat, majoitus). Kaikki tarvikkeet kannetaan aina Luklasta asti selässä ja näissä majoissa sähkö on huonosti saatavilla + kallista.

Jos meinaat tehdä Chola passin ylityksen niin sitä ei suositella tehtävän ilman opasta (oppaita saa vuokrattua myös vaikka Gorakshepistä tai lyöttäytymällä jonkun ryhmän mukaan, ketkä oppaan kanssa ylittävät Cholaa). Cholan huipulla oleva jäätikkö ja sinne mentävä kivikkoinen reitti muuttuu vuosi vuodelta, reitit muuttuvat ja paikallisilla sherpoilla on ajankohtaisin tieto siitä, mistä kohtaa sitä kannattaa ja on turvallista ylittää. Me ei tarvittu jäärautoja, mutta jos menet sinne marras-huhtikuun välissä niin jääraudat ovat suositeltuja. Kivet mitä pitkin kiipesimme olivat liukkaita, mutta eivät jäisiä ja jäätikkö Chola passillä oli tasainen. Ngozumba-jäätikkö oli sitten taas haastavampi ylittää kun mennään tuolta Cholalta Gokyoon. Meillä se oli kivien peittämä, mutta talvisin kivien päällä vielä lunta ja huomattavasti haastavampi kuin meillä oli.