torstai 25. elokuuta 2016

Muutama päivä Namchessa

24.8

Iltaa kohden alkoi pää särkeä ja hieman säikähdinkin sitä. Suomessa siihen löytyisi aina joku "normaali" syy, mutta täällä toki ensimmäisenä mietin sitä, että alan saamaan vuoristotaudin oireita. Muutaman särkylääkkeen, runsaan veden juonnin ja ruuan jälkeen kipu hellitti lähes kokonaan. Mittasimme myös happisaturaationi ja se näytti 93, joten vaikuttaa toistaiseksi ihan hyvältä. Namche on isompi kylä kuin aikaisemmat, joita olemme ohittaneet, joten täällä on jopa tekemistä. Illalla pelasimme oppaani kanssa bilistä ja korttia samalla kun illallistimme taas kerran dal bhatia. Alkuillasta satoi, mutta loppuillasta saattoi jo nähdä kirkkaan tähtitaivaan Namchen yllä. Tapasin myös sveitsiläisen reissaajan, joka on täällä myös ensimmäistä kertaa, mutta täysin ilman opasta ja kantajaa! On menossa lähestulkoon samaa reittiä kuin me, mutta hieman nopeampaa tahtia, joten emme Namchen jälkeen välttämättä enää törmää reitillä.

25.8

Herättiin klo 05:00 ja puettiin vaelluskamat ylle ja lähdettiin katsomaan Everestiä auringonnousun aikaan yhdelle Everest View pointille, joka on tässä aivan lähellä ja noin samoissa korkeuksissa. Taivas oli kirkas ja näimme selkeästi Everestin, Lhotsen ja muutaman muun noin 7000-8000m vuoren! Näky oli uskomattoman kaunis ja aivan kuin jostain unesta! Tuolta view pointilta jatkoimme matkaa Everest View Hotellille, jonne vaelsimme noin 1,5h. Kyseinen hotelli on laakson reunalla, 3880m korkeudella ja sieltä on myös täydelliset näkymät näille vuorille! Kuvia löytyy facebookista ja instagramista kun en saa niitä tänne ladattua. Kaikenkaikkiaan olimme tänään reissussa vaan noin 5 tuntia, jonka jälkeen tulimme takaisin Namche bazarille hengailemaan ja kiertelemään paikkoja. Illalla ja huomenna aamulla mitataan taas oksitometrillä happisaturaatio ja katsotaan jatketaanko matkaa huomenna kohti Tengbocheta 3860m (muutimme reitin suuntaa kun alunperin ajattelimme mennä vasenta puolta Namchesta Gokyoon, Chola Passin läpi Everestille ja Kala Pattharille ja sitten Dingbochen ja Tengbochen kautta takaisin Namcheen, niin nyt menemmekin oikeata puolta ylös ja vasenta alas). Vielä on off season täällä trekkaamisessa, joten paljoa muita trekkaajia ei näy. Muutamia ryhmiä ja tänään taas törmättiin yhteen espanjalaiseen reissaajaan, joka tekee lähestulkoon samaa reittiä kuin me, mutta yksin niinkuin eilinen sveitsiläinenlin. Reitit täällä on onneksi hyvin selkeitä ja esim. Luklasta Namcheen on vain yksi virallinen reitti, jota käyttää niin paikalliset kuin trekkaajatkin. Hyvin vaikeaa siis eksyä reitiltä. Itse kun teen tätä ensimmäistä kertaa, en halunnut lähteä kokonaan yksin jos jotin kuitenkin sattuu. Ja oppaani on onneksi todella kova puhumaan niin eipä tule tylsää!:)