perjantai 15. heinäkuuta 2016

Aikataulu ja viimeiset valmistelut

Reissuun on aikaa ENÄÄ 36 päivää ja nyt alkaa viime hetken valmistelut ja loppukiri urheilussa. Viimeiset pari viikkoa ovat taas menneet aikalailla urheilupainotteisesti. Viikonloput olen pyhittänyt muille menoille (mm. viime viikonloppuna nautin Ruisrockin antimista Turussa ja tänään olen lähdössä Pori Jazz festivaaleille), mutta arkisin olen ottanut viikonloppujen tuoman laiskuuden takaisin. Kovasti olen viihtynyt salilla, juoksemassa ja porrastreeneissä. Tällä viikolla ehdin myös käymään taas seinäkiipeilemässä ja boulderoimassa Salmisaaren Kiipeilyareenalla. Hienoa huomata kuinka oma korkeanpaikankammo alkaa pikkuhiljaa haihtumaan ja muutenkin kroppa kehittymään seinäkiipeilyssä. Syksyllä suunnittelin hankkivani yläköysivarmistuskortin ja jatkaa kiipeilyä samaan tyyliin mitä Turussa ehdin aloittamaan eli ystävän kanssa toinen toistamme varmistaen ylköyden kanssa. Turussa kyseiseen kiipeilytyyliin ei vaadittu varmistuskorttia, mutta täällä ainakin Kiipeilyareenalla vaaditaan.

Reissuaikatauluni sain myös nepalilaiselta matkanjärjestäjältäni:

Aug 21: Arrival Kathmandu (1350m) and prepare permits and documentation for the trek
Aug 23: Take a morning flight to Lukla (2880m), takes 30min and further trek to Pakding (2650m), takes 3 hours and stay overnight tea house
Aug 24: Trek to Namche Bazar (3440m), takes 4-5hours and stay overnight tea house
Aug 25: Rest day hike around Everest view point and make the day easier and see some market around and stay at the same place
Aug 26: Trek to Dole (4300m), takes 5-6hous and stay overnight tea house
Aug 27: Trek to Maccharmo (4410m), takes 3-4hours and stay overnight tea house
Aug 28: Trek to Gokyo (4750m), takes 3-4hours and stay overnight tea house
Aug 29: Hike to Gokyo Ri (5350m), takes 1:30-2hours for sunrise view and back to tea house and further trek to Thangnak (4680m), takes 3-4hours and stay overnight tea house
Aug 30: Trek to Dzongla (4840m) through Chola Pass (5360m), takes 6-7hours and stay overnight tea house
Aug 31: Trek to Lobuche (4940m), takes 2-3hours and overnight stay tea house
Sep 1: Trek to Gorakshep (5170m), takes 3-4hours and further make a day hike to Everest Base Camp (5345m), takes 3-4hours and stay overnight tea house
Sep 2: Hike to Kalapathar (5550m), takes 1-1:30hours early morning for sunrise view and trek further down to Pangboche (4020m), takes 5-6hours and stay overnight tea house
Sep 3: Trek down to Namche Bazar (3440m), takes 4-5hours and stay overnight tea house
Sep 4: Trek down to Lukla (2880m), takes 6-7hours and stay overnight tea house
Sep 5: Fly back to Kathmandu from Lukla

Fiilistelin näitä pitstop-kohteita jo etukäteen ja jos vain pääsen koko reitin alusta loppuun niin maisemat tulevat olemaan taivaalliset! Googlatkaa mm. Gokyo Ri niin saatte esimakua tulevasta video-/kuvapäiväkirjamatskustani reissun varrelta. Moni näistä kohteista on omien vuoriensa huippuja ja mukavasti matkan varrella Everestille.

Muistilistaa olen päivitellyt puhelinmeeni ja listalla on mm:
-Ensiapupakkaus (sisältäen vedenpuhdistustabletit, sideharsoa, precosaa, antibiootteja, laastareita ja paljon paljon rakkolaastareita, kinesioteippiä, särkylääkkeitä, aurinkorasvaa korkealla suojalla...)
-Vaellusvaatteet niin lämpimiin kuin kylmiinkin olosuhteisiin + vaelluskengät (huipulla tuulee as they say, ja lämpötila saattaa vaihdella aina +20C - -10C)
-Makuupussi
-Järkkäri + Gopro + uutuutena ensimmäinen selfie-tikkuni! :)
-Vaellussauvat ja jääraudat vaikeakulkuiseen ja lumiseen maastoon
-2 rinkkaa (35l ja 60l) + pakkauspussit, jotta sateen sattuessa tavarat pysyvät kuivina
+paljon muuta!

Rokotukset ovat kaikki hoidettu lukuunottamatta lavantautirokotetta. Sain siihen haettua jo reseptin, mutta injektio-rokotuksen sijaan lavantautirokotetabletit. Näiden teho on valitettavasti hieman heikompi kuin normaalin rokotuksen, mutta toivotaan, että säästyn kyseiseltä taudilta. Antibioottirokotusta hakiessani kerroin lääkärille "jos tulee jotain niin olisi hyvä olla antibiootteja.." ja lääkäri vastasi "ai siis kun tulee jotain..".. Vakuutusyhtiössä käyn ensi viikolla ottamassa lisävakuutuksen kun perus matkavakuutus ei kata "riskialtista urheilua, mukaanlukien vuoristovaellusta". Hotellin sain myös varattua kahdelle ensimmäiselle yölle Kathmandusta ja loppuloman hotellit varaan paikan päältä. Kathmandussa ajattelin nauttia paikallisesta kulttuurista ja käydä mm. paikallisilla Hindu ja Buddha-temppeleillä (mm. Swayambhunatin temppelillä, joka sijaitsee kauniilla kukkulalla minne monet buddhalaiset pyhiinvaeltavat kivisiä askelmia pitkin). Haluan myös käydä katsomassa Pashupatinath-temppelillä polttohautausseremonioita, katsastaa ikivanhan Kathmandu Durbar Squaren ja tehdä päiväreissun Pokhara-nimiseen kaupunkiin.

36 päivää!

maanantai 4. heinäkuuta 2016

Porrastreeniä, kuntosalia ja vaellusta

Viimeisten parin viikon kohokohta oli viime viikonloppuna kun lähdin ystäväni kanssa vaeltamaan Teijon kansallispuistoon kahdeksi päiväksi. Ennen kuin menen tarkemmin kyseiseen vaellukseen, kerron hieman viime viikkojen tapahtumista. Olen saanut driven päälle taas ja alkuviikko (ma-ti) on mennyt kuntosalilla. Salilla olen keskittynyt edelleenkin jalkatreeniin ja aloituksena olen joko juossut tai tehnyt stepperi/porrastreenilaitteella 20 min hikitreenin. Tämän jälkeen n. 30-45 min eri lihastreenejä jaloille minkä lisäksi extrana selkää ja rintaa (ajatellen rinkan kantamista). Näiden treenien jälkeen olen vielä kuntopyöräillyt 20 min ja jos alun hikitreeni ollut juoksua niin olen porraslaitteella tehnyt 20 min tai sitten vastavuoroisesti juossut 20 min jos alussa tehnyt porraslaitteella. Salitreeni on ollut kyllä aivan mahtava ja olen saanut taas vahvistettua lihaksia. Keskiviikot olen ollut muutaman ystäväni kanssa porrastreeneissä Malminkartanon portailla.


Alkuveryttelynä olemme kävelleet mäen ylös-alas, jonka jälkeen omaa tahtia menneet portaat 3-4 kertaa ylös-alas. Viime viikon porrastreeni oli parhain mitä olen tehnyt; ensin mäki, sitten 4 kertaa portaat, sitten "apinatangot" (mäen toisella puolella on ns. apinatangot, joissa edetään käsillä roikkuen tangosta tankoon), muutama tukinnosto ja sitten juosten mäen sivureittiä takaisin portaille. Jalat palautuivat muutaman päivän ja sitten lähdinkin lauantaina vaeltamaan.

Valmistelin päivärinkkani (35l) perjantai-iltana valmiiksi; retkieväiksi pussiruokaa, kuivattuja hedelmiä, suklaata ja vettä. Vaatetus oli valittu luvatun sääennusteen mukaisesti ja päälleni lauantaina laitoin juoksuhousut, vaelluskengät ja teknisen urheilu-tpaidan. Rinkkaan pakkasin mukaan sunnuntain viileämpää ja sadekeliä varten uuden ostamani kuoritakin, uudet Bergans vaellushousut, teknisen aluskerraston ja lämpimän fleece-paidan. Päätimme yöpyä reissussa laavussa, joten rinkkaan meni myös makuupussi ja ystävältäni sain lainaksi makuualustan. Lopuksi pakkasin perus asiat; mm. ensiaputarvikkeet, hyttyskarkotteet ym. Rinkkani painoi n. 6-7kg ja istui mukavasti selkään eikä ollut ongelma kantaa vaelluksen aikana. Ystävälläni oli ruuanlaittovälineet lisäksi niin saimme tulentekopaikoilla tehtyä ruokaa.


Lähdimme vaeltamaan Teijon kansallispuiston Luontotalon kohdalta n. klo 10 lauantaiaamuna. Teijon kansallispuistossa ei ole yhtä pitkää reittiä vaan kiertelimme pikkureittejä pitkin aina eri levähdyspisteisiin ja loppupeleissä lauantain vaelluksemme oli 34km pitkä ja olimme yöpymislaavullamme n. klo 20:30 lauantai-iltana. Vaelluksen aikana pysähdyimme kerran tunnin ajaksi kun teimme ruokaa ja muutaman kerran n. 15 min ajaksi juomaan ja istumaan. Laskeskelimme, että kokonaisuudessaan vaelsimme n. 9 tuntia lauantaina. Vaelluskenkäni ovat todella hyvät ja jalkani kestivät näinkin pitkän kertavaelluksen hyvin! Myös vaatteet ja rinkka olivat hyvät ja selkänikin kesti hyvin. Molempien vesivarastot loppuivat kesken ja haimmekin järvestä vettä keitettäväksi, jotta saimme tehtyä illalla vielä ruokaa ja saimme juomavettä. Laavulla lämmitimme nuotiota siihen asti kunnes menimme nukkumaan ja yö olikin aika lämmin. Laavun kova puulattia ei ollut kummankaan selälle ideaali, mutta saimme molemmat nukutuksi ja aamulla 8 aikaan jatkoimmekin vaeltamista.


Onneksi vain yöllä satoi ja ukkosti niin saimme vaeltaa sunnuntaina vain kosteassa luonnossa, mutta ilman sadetta. Lauantain vaelluksen pituuden vuoksi päätimme tehdä vain "pienen" lenkin sunnuntaina ja vaelsimme 10km. Teijon kansallispuiston vaellusreitit olivat erittäin kivat ja monipuoliset; pääsimmekin vaeltamaan pitkospuita pitkin soiden yli, metsäpolkuja pitkin, kalliolla nähden järvimaisemat, järvenrantaa pitkin, hiekkateillä ja välillä omilla "kivoilla" reiteillä merkittyjen reittien ulkopuolella.. Ongelmana saattoi näihin merkittyjen reittien ulkopuolella vaeltamiseen se, että juttelimme suu vaahdoten samalla niin välillä menimme merkkien ohi katsomatta karttaa. Päädyimme kyllä aina perille vaikkakin välillä hvyin vaikeakulkuista maastoa pitkin:)

Reissuuni on aikaa enää hieman yli 1,5kk ja viikonloppuna sain ostettua lennot! Lennän Helsinki-Tukholma-Doha-Kathmandu 20.8 ja Kathmandussa olen perillä sunnuntaina 21.8. Kaksi yötä siellä, josta 23.8 lento Luklaan ja sieltä vaellukselle. Takaisin Suomeen lennän samaa reittiä 9.9 (Suomessa 10.9). Viime viikolla sain myös ostettua teleskooppisauvat, joissa tärinää helpottavat jousitukset (helpottavat ainakin silloin kun tullaan alas vuorelta). Valmistelut muuten alkavat olemaan hyvässä kuosissa ja enää puuttuu muutamat vaatteet ja isompi rinkka. Rokotukset ovat muutoin kunnossa, mutta käyn lähipäivinä ottamassa lavantauti-rokotteen ja hakemassa muutamat muut lääkkeet ja ensiaputarvikkeet. Heinäkuu menee täysillä treenatessa (tosin viikonloppuisin on paljon kesämenoa) ja sitten elokuun pyhitän täysin kehon puhdistukselle, treenaukselle ja henkiselle valmistautumiselle (suom. alkoholi, herkut, epäterveelliset ruuat pois + detox-kuuri).

Vähän väliä joku kysyy jännittääkö reissu ja tähän asti vastaukseni on ollut "noooh eeei oikein", mutta nyt mitä lähemmässä menen ajankohtaa, alkaa pikkuhiljaa ajatuksissa jännittää, tosin positiivisella tavalla :)

JEE!